Game changer

Logistyka kontraktowa jako kolejny „game changer” dla sklepów internetowych.

Większość przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe zna podstawowe modele biznesowe opisujące rozwój ich organizacji i oferowanych przez nie produktów. Krzywa S lub model prof. Noriaki Kano pokazują, że konieczne jest ciągłe szukanie innowacji, maksymalizacja przychodów i minimalizacja kosztów.

Jeżeli skupimy się tylko na obszarze logistyki, która może być istotnym elementem przewagi konkurencyjnej sklepu internetowego możemy wymienić co najmniej kilkanaście istotnych zmian, które zmieniły całkowicie sposób działania sklepów internetowych w ciągu kilkunastu lat.

Spośród nich warto zwrócić uwagę na kilka:

- automatyzacja wysyłek i integracja z systemami kurierów

- brokerzy kurierscy i ich oferty

- oferty kurierskie Allegro, Furgonetka, IAI Shop, itd.

- preawizacja dostaw i sterowanie dostawą przez konsumentów

- alternatywne sposoby dostawy: paczkomaty, punkty odbioru

- próby powstania stabilnego ogólnopolskiego operatora kurierskiego

- wojna cenowa

- usługa COD z płatnością kartą za towar przy doręczeniu.

Wszystkie powyższe rozwiązania z wyjątkiem płacenia COD kartą, które oferuja w Polsce DPD i InPost są powszechnie znane, dostępne i stosowane, a więc już nie mogą być elementem przewagi konkurencyjnej.

Wygląda na to, że wojna cenowa między firmami kurierskimi jest już zakończona, bo granica rentowności kurierów została osiągnięta a ceny na rynku zaczynają się od 5zł za doręczenie paczki krajowej (oczywiście przy odpowiednim wolumenie i wielopaczkowości przesyłek). Na dodatek, jeśli zapytasz firmy kurierskie o „next big thing” w ich ofercie, nie zaproponują niczego przełomowego.

Sklepy internetowe muszą szukać innej przewagi konkurencyjnej. Wszystko wskazuje na to, że po skoncentrowaniu się na środku procesu oraz last mile i wyciśnięciu z nich wszystkiego co było do osiągnięcia, przedsiębiorcy muszą skoncentrować się na zaniedbanym pierwszym etapie: logistyce dostaw, magazynowaniu, kompletacji zamówień i obsłudze zwrotów, które tworzą pakiet logistyki kontraktowej (fulfillmentu). Tak jak oczywistym jest, że aby realizować dostawy do konsumentów nie trzeba mieć swojej sieci kurierów niedługo stanie się oczywistym, że nie trzeba budować i prowadzić swojego magazynu aby pakować i wysyłać zamówienia. A na dodatek jest to bardziej efektywne kosztowo i operacyjne.

 

Ci, którzy zauważą to pierwsi i jako pierwsi to wdrożą, istotnie obniżą swoje koszty stałe i operacyjne a zaoszczędzone środki będą mogli przeznaczyć na rozwój innych elementów oferty lub po prostu wypłacić sobie większe zyski.

autor: Wojciech Waszczuk, Alfa Logis

FaLang translation system by Faboba

Copyright alfalogis Sp. z o.o. 2012